ANÁLISE DO DISCURSO CRÍTICA DE KAREN BACHINI E REFLEXÕES SOBRE A FORMAÇÃO DE PROFESSORES A PARTIR DO MERCADO DE COSMÉTICOS

Authors

  • Eloiny Nóbrega Universidade Federal do Amapá - UNIFAP
  • Henan Nery Universidade Federal do Amapá - UNIFAP

Keywords:

Racial Inclusion, Decoloniality, Critical Discourse Analysis, Teacher Education

Abstract

In this study, we aim to investigate practices of racial insurgency in the cosmetics market, using Karen Bachini’s discourse in her video “Open Letter to Mari Saad and Mascavo” as a reference point. In the current context, where discussions about structural racism and representation have become increasingly central, the exclusion of Black individuals—particularly those with darker skin tones—from beauty products reveals a significant social and cultural issue. By reflecting on this exclusion, we propose to expand the analysis to teacher education, considering how the invisibilization of racialized groups can be a recurring practice across various spheres, including education. For the theoretical framework, we draw on Moscovici’s (1979) discussions on social representations and Critical Discourse Studies, with an emphasis on the British tradition of Critical Discourse Analysis (Fairclough, 1989, 1995, 1997, 2003), particularly regarding the three types of meaning: actional, representational, and identificational. As a result, this study seeks to contribute to the debate on racial inclusion and offer reflections on how the educational field can adopt a critical and decolonial stance toward its practices, with the goal of preparing teachers committed to a truly pluralistic and inclusive education.

 

Author Biographies

Eloiny Nóbrega, Universidade Federal do Amapá - UNIFAP

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal do Amapá. Bolsista pela agência de fomento da Capes (2024). Especialista em Educação inclusiva com ênfase em diversidade e inovação (2024). Integra o grupo Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Linguística Aplicada (2023 - presente), onde desenvolve sua pesquisa de mestrado, que tem como foco o letramento crítico-decolonial. Graduada em letras com habilitação em língua inglesa pela Universidade Federal do Amapá (2023). 

Henan Nery, Universidade Federal do Amapá - UNIFAP

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Amapá. Pesquisador no Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Linguística Aplicada (NEPLA/CNPq). 

References

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador. São Paulo: Parábola, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018

CARBONIERI, D. Descolonizando o Ensino de Literaturas de Língua Inglesa. In: JESUS, D. M. de; CARBONIERI, D. (org.). Práticas de Multiletramentos e Letramento Crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016, p. 121-142.

FAIRCLOUGH, N. Language and Power. New York: Longman, 1989.

FAIRCLOUGH, N. L. Language, ideology and power. In: FAIRCLOUGH, N. L. Critical discourse analysis: the critical study of language. Edinburg: Pearson, 1995. pp. 21-84.

FAIRCLOUGH, N. L. Discurso, mudança e hegemonia. In: PEDRO, E. R. (Org.). Análise crítica do discurso: uma perspectiva sociopolítica e funcional. Lisboa: Editorial Caminho,1997. p. 77-103.

FAIRCLOUGH, N. L. Analyzing Discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.

HALLIDAY, Michael. An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold, 1994.

KLEIMAN, A. B. Projetos de Letramento na Educação Infantil. Revista Caminhos em Linguística Aplicada, Taubaté, v. 1, n. 1, p. 1-10, 2009. Disponível em: https://periodicos.unitau.br/caminhoslinguistica/article/view/898

MOITA LOPES, L. P da. Pesquisa interpretativista em Linguística Aplicada: a linguagem como condição e solução. Revista Delta, v. 1, n. 2, 1994.

MOSCOVICI, S. La representación social: un concepto perdido. El Psicoanálisis, su imagen y su público, v. 2, 1979.

Published

2025-11-16

How to Cite

NÓBREGA, Eloiny; NERY, Henan. ANÁLISE DO DISCURSO CRÍTICA DE KAREN BACHINI E REFLEXÕES SOBRE A FORMAÇÃO DE PROFESSORES A PARTIR DO MERCADO DE COSMÉTICOS. Revista Letras Escreve, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 13–24, 2025. Disponível em: https://periodicos.unifap.br/letrasescreve/article/view/1096. Acesso em: 19 nov. 2025.

Issue

Section

Seção de Linguística Aplicada

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.