SOCIAL JUSTICE AND MODERN SLAVERY
THE CONSTRUCTION OF LANGUAGE EDUCATION THROUGH PROJECT-BASED LEARNING
Palavras-chave:
project-based learning; Spanish as a foreign language; Base Nacional Comum Curricular; Learning tasksResumo
This chapter describes a project titled La Esclavitud en El Siglo XXI developed in the Spanish Language III course of a technical professional course in commerce for youth and adults (PROEJA) at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS). Based on Freire's critical pedagogy (1987, 2003), we present the development of a Spanish as a Second Language (SSL) teaching proposal based on Project-Based Learning (PBL). This methodological approach aims to build knowledge around a social theme, which becomes the central focus of the project, addressing a question related to the topic under discussion. Therefore, we chose this as an alternative for creating an emancipatory language education, transforming the classroom into a space for the development of more autonomous and critical individuals in relation to their social reality. To this end, we describe the six tasks that comprised the eight-class project and outline the theoretical-methodological path used to construct the activities implemented with the group. Through the implementation of this project and the writing of this chapter, we aim to contribute to the dissemination of successful practices based on the PBL methodology and to inspire future didactic proposals that seek to enhance students' critical thinking through Spanish language learning.
Referências
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2018-pdf/85121-bncc-ensino-medio/file. Acesso em: 29 de Agosto de 2024.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF,2000. Acesso em: 29 de Agosto de 2024.
CONNELL, Raewyn. Questões de gênero e justiça social. Século XXI – Revista de Ciências Sociais, v. 4, n. 2, p. 11–34, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/seculoxxi/article/view/17033. Acesso em: 29 de Agosto de 2024.
FREIRE, Paulo. El grito manso. Buenos Aires: Siglo XXI, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
IFRS. Projeto Político Pedagógico do Curso Técnico em Comércio. 2017. Disponível em:
https://restinga.ifrs.edu.br/site/midias/arquivos/2017522134828659ppc_comercio_proeja.pdf. Acesso em: 29 de Agosto de 2024.
LAGARES, Xoan; CORREA, Paulo Pinheiro. Confluencia 1. São Paulo: ed. Moderna LTDA, 2016
O TEMPO. Salton, Garibaldi e Aurora usavam mão de obra análoga à escravidão, diz MTE. 2023. Disponível em: https://www.otempo.com.br/brasil/salton-garibaldi-e-aurora-usavam-mao-de-obra-analoga-a-escravidao-diz-mte-1.2819352. Acesso em: 29 de Agosto de 2024.
RICHARDS J. C.; RODGERS, T. S.Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas. Cambridge: CUP, 2003.
SCALON, Celi; SALATA, André. Desigualdades, estratificação e justiça social. Civitas - Revista de Ciências Sociais, v. 16, n. 2, p. 179–188, abr. 2016. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/24479. Acesso em: 29 de Agosto de 2024.
SCHLATTER, Margarete. O ensino de leitura em língua estrangeira na escola: uma proposta de letramento. Calidoscópio 7.1, 2009.
VYGOTSKY, L. S. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. (Cole, Michael; John-Steiner, Vera; Scribner, Sylvia; Souberman, Ellen, eds.) Cambridge: Harvard University Press. 1978. 213 p.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2025 Revista Letras Escreve

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
