Matemática y Teatro
conocimiento matemático en la producción de espacio escéni
Palabras clave:
Matemática, Teatro, Espacio Escénico, Narrativa AutobiográficaResumen
This paper presents an intercultural teaching experience in the indigenous higher education, which resignify the choice of contents and educational strategies in the health sciences teaching. Data were collected from a retrospective observational study, bibliographic and documentary research, as well as in works produced, from March to July 2016, by indigenous students of the Intercultural Indige- nous Licentiate at the Federal University of Amapá. Based on content analysis, approach of the qualitati- ve method and systematization of experience, as proposed by Minayo (2010) and Holliday (2006), the data were analyzed. The result documents indigenous knowledge in written texts and drawings in the indigenous teachers training, revealing aspects of the Wajãpi, Palikur, Apalai, Wayana, Tiryió, Karipuna, Galibi Marworno, and Galibi Kalinã cultures, besides a teaching practice in a multicultural context, and the indigenous cosmovision on health theme. Indigenous cosmovision encompasses pieces knowledge and beliefs in spirits and supernatural beings, etiology of diseases related to breaches of rules of respect for nature, the role of the shaman in the healing process, the traditional indigenous medicine, and the relationship between health and nature preservation.Este artigo de relato de experiência trata de uma narrativa autobiográfica acerca de um processo criativo nas artes cênicas, desenvolvido na Universidade Federal da Paraíba. Os dados são parte das memórias do autor, no que se refere a experiência de produção de espaços cênicos, que incorporam os números no ato de criação de cenas no teatro, estes representando as personagens, bem como as relações estabelecidas entre um, dois, três, quatro ou cinco personagens ou mais nas subdivisões do elenco e como auxiliam no trabalho criativo, que de algum modo tem influência dos trabalhos de Carrol (1982, 1913) e Descartes (1983). Os resultados abordam sobre um modo pessoal de uso de estruturas matemáticas como entes vivos para compreender como as subjetividades das personagens produzem os conflitos e criam o espaço cênico em que atuam e existem. A narrativa autobiográfica apontam para aproximação de assuntos da matemática, aplicados às artes cênicas, como um recurso que envolve a imaginação, a contemplação da natureza e o uso do saber matemático como uma ponte na produção artística.