Remote teaching of Mathematics

the experience of a school community during the COVID-19 pandemic

Authors

  • Solange Regina Cromianski
  • Mylena do Nascimento da Silva
  • Quele Daiane Ferreira Rodrigues
  • Antonia Lucia dos Santos Moura Cardoso

Keywords:

Mathematics Education, COVID-19 Pandemic, Remote Teaching, Educational Technology, Mathematical Literacy

Abstract

The article reports the experience of remote teaching of mathematics in childhood edu-cation, with occurred during the COVID-19 pandemic, in the first half of 2020, in Macapá-AP. We wrote work based on narrative and bibliographic research, using the descriptive method to participate in the university extension project. The research team conducted a thematic interview with teacher Antonia Lucia do Santos Moura Cardoso to document her narrative, besides collecting messages and
photographs shared in the Whatsapp Group of the class of the 1st year class of a private school. The
COVID-19 pandemic impacted the mathematical literacy of six-year-old students, as social isolation
measures, reduction of crowding, and suspension of the public services have generated consequences
for public and private schools in Brazil. Children actively participated in the works proposed by the
teacher in teaching remote, even being the first in using Whatsapp to study math.

Author Biographies

Solange Regina Cromianski

Doutora em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, professora adjunta do Curso de Graduação em Matemática da Universidade Federal do Amapá, Departamento de Ciências Exatas e Tecno-lógicas, chefe do Laboratório de Ensino de Matemática e pesquisadora colaboradora do Núcleo de Pesquisa História da Ciência e Ensino.

Mylena do Nascimento da Silva

Estudante do Curso de Graduação em Matemática da Universidade Federal do Amapá, Departamento de Ciên-cias Exatas e Tecnológicas, e participa do Núcleo de Pesquisa História da Ciência e Ensino.

Quele Daiane Ferreira Rodrigues

Mestra em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, e atualmente cursando Doutorado em Educação em Ciências e Matemática na mesma instituição de ensino superior, professora da Faculdade de Tecnologia do Amapá (META) e pesquisadora colaboradora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Etnomatemática.

Antonia Lucia dos Santos Moura Cardoso

Formada em Magistério pela Escola Estadual Bolivar Bordallo da Silva e professora do Centro Educacional Infantil Joaquina Menezes.

Published

2025-02-07

How to Cite

Cromianski, S. R., Silva, M. do N. da, Rodrigues, Q. D. F., & Cardoso, A. L. dos S. M. (2025). Remote teaching of Mathematics: the experience of a school community during the COVID-19 pandemic. Science and Knowledge in Focus , 3(2), 25–47. Retrieved from https://periodicos.unifap.br/scienceinfocus/article/view/623

Issue

Section

Seções: Matemática, Contexto Escolar e Ensino; Povos Indígenas, Ciências e Saberes; Temática em Foco