Desconstruindo paradigmas culturais

Etnomatemática em uma oficina sobre manifestações afrobrasileiras e indígenas

Authors

Keywords:

Ethnomathematics, Afro-Brazilian culture, Indigenous culture, Mathematics Teaching

Abstract

The implementation of Afro-Brazilian and indigenous culture in the school curriculum has brought pedagogical implications in the way of working with the subject of mathematics. Many mathematical concepts are present in various cultural manifestations and are specific to these manifestations. This work aims to report what was developed in a workshop with students of the mathematics course seeking to explore through Ethnomathematics the intrinsic richness of these manifestations, enriching the academic curriculum and fostering cultural diversity. This approach sought not only to strengthen the learning of mathematics, but also to promote the appreciation of these ethnic groups. This research was developed within the scope of the Tutorial Education Program (PET) - Mathematics and Environment at UFRRJ. First, we resort to bibliographic analysis. Then, due to the need to implement law 11.645/08 in mathematics classes, we proposed the workshop for future teachers. This experience has the potential to transform higher education, highlighting the importance of Ethnomathematics, educational contextualization and stimulating the training of more aware professionals.

Author Biographies

Débora de Oliveira Couto da Silva, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

 

Rayane Beserra Alvarenga, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

Eulina Coutinho Silva do Nascimento, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Engenharia de Sistemas e Computação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, professora titular da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Agrícola e do Programa de Pós-graduação em Matemática em Rede Nacional na mesma instituição.

 

References

ALMEIDA, Humberto Araújo de; BORGES, Anna Karolina Martins; OLIVEIRA, Auta Paulina da Silva; RAMOS, Maiara Bezerra; MARQUES, Roberta Smania. Etnoecologia em sala de aula: os entraves para integrar conhecimentos tradicionais ao conhecimento científico. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA DIVERSIDADE DO SEMIÁRIDO, 2016, 1., Anais [...]. Campina Grande: UFCG, 2016. p. 1-10.

ANDRADE, Leila de. Etnomatemática: A matemática na cultura indígena. Monografia (Graduação em Matemática) - Centro de Ciências Físicas e Matemáticas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

CUNHA, Débora Alfaia da. Brincadeiras africanas para a educação cultural.1.ed. Castanhal: Edição do autora, 2016.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: Da teoria à prática. 17. ed. Campinas: Papirus, 1996.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: Arte ou técnica de explicar e conhecer. 2. ed. São Paulo: Ática, 1998.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática - Elo entre as tradições e a modernidade. 6.ed. 3. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2023.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática. 5. ed. São Paulo: Ática, 1998.

GERDES, Paulus. Etnomatemática e educação matemática: um panorama geral. Revista Quadrante, Lisboa, v. 5, n. 2, p. 105-138, 1996.

GERDES, Paulus. Reflexões sobre o ensino da matemática e diversidade cultural. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, v. 7, n. 2, p. 108-118, 2014.

GERDES, Paulus. Sobre a História da Formação de Matemáticos Africanos: os primeiros doutorados e o contributo do Ubiratan D’Ambrosio em perspectiva. Revista Brasileira de História da Matemática, Edição Especial: Festschrift Ubiratan D’Ambrosio, n.1, p. 71-80, Dez. 2007.

LIMA, Laura Quatrin de; LIMA, Diva Quatrin de. Contextualização da Cultura Africana através de Prática da Boneca Abayomi, 2019. Disponível em: http://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/citationstylelanguage/get/turabian-fullnote-bibliography?submissionId=12260&publicationId=8305, Acesso em: 10 Nov. 2024.

MATTOS, Sandra Maria Nascimento de. O Sentido da Matemática e a Matemática do Sentido: Aproximações com o programa etnomatemática. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2020.

MEDEIROS, Antonio Paulo Muccillo de; MEDEIROS, Lícia Giesta Ferreira de; SANTOS, Ricardo Marinho dos. A Etnomatemática Decolonial de Paulus Gerdes. Mosaico - Revista Multidisciplinar de Humanidades, v. 14, n. 2, p. 79-90, mai./ago. 2023.

SILVA, Isis Caroline das Neves; SILVA, Emi Simplicio da; CALIXTO, Alessandra; RIBEIRO, Bruna Schefer; PARIZOTTI, Sérgio. Confecção da boneca abayomi: oficina em alusão ao dia da consciência negra em uma unidade de internação em adição. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL EM ENFERMAGEM EM ADIÇÕES, 2019, 3., Anais [...]. São Paulo: NEPEAA/USP, 2019. p. 1.

VARGAS, Jackson Luiz dos Santos de; LARA, Isabel Cristina Machado de. A Cultura Afro-Brasileira sob o Enfoque da Etnomatemática: um mapeamento teórico sobre os estudos brasileiros. Abakós, v. 3, n. 2, p. 70-82, mai. 2015.

Published

2024-12-31

How to Cite

de Oliveira Couto da Silva, D., Beserra Alvarenga, R., & Coutinho Silva do Nascimento, E. (2024). Desconstruindo paradigmas culturais: Etnomatemática em uma oficina sobre manifestações afrobrasileiras e indígenas. Science and Knowledge in Focus , 7(1), 72–87. Retrieved from https://periodicos.unifap.br/scienceinfocus/article/view/330

Issue

Section

Dossiê: VII Congresso Brasileiro de Etnomatemática - CBEm