Graduate programs in Mathematics in North region of the Brazil

experiences, difficulties, and challenges

Authors

  • José Nazareno Vieira Gomes
  • Solange Regina Cromianski

Keywords:

Graduate Program, Mathematics, North Region of Brazil, Thematic Interview

Abstract

The text presents the thematic interview granted by professor José Nazareno Vieira Gomes of the Federal University of São Carlos to professor Solange Regina Cromianski of the Federal University of Amapá. We held an online meeting by WhatsApp to define the interview subject of as a support action to the electronic journal Science and Knowledge Focus; at the time, we decided to talk about the graduate programs in mathematics in the north region of Brazil. The interviewee forwarded the answers to the script organized in thematic axes. The interview highlights graduate programs’ work in two universities of the Legal Amazon and the role of the Brazilian Mathematical Society for the development of mathematics in the region by pointing out the difficulties and challenges of imple-menting and consolidating these graduate programs.

Author Biographies

José Nazareno Vieira Gomes

Doutor em Matemática pela Universidade Federal do Ceará, professor associado I do Departamento de Mate-mática da Universidade Federal de São Carlos, professor permanente dos Programas de Pós-Graduação em Matemática na mesma instituição e da Universidade Federal do Amazonas, e também do Programa de Douto-rado em Matemática em associação entre a Universidade Federal do Pará e a Universidade Federal do Amazo-nas.

Solange Regina Cromianski

Doutora em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, professora adjunta do Curso de Graduação em Matemática da Universidade Federal do Amapá, do Departamento de Ciências Exatas e Tecnológicas. Também exerce a função de chefe do Laboratório de Ensino de Matemática e pesquisadora colaboradora do Núcleo de Pesquisa História da Ciência e Ensino.

Published

2025-02-07

How to Cite

Gomes, J. N. V., & Cromianski, S. R. (2025). Graduate programs in Mathematics in North region of the Brazil: experiences, difficulties, and challenges. Science and Knowledge in Focus , 2(2), 69–78. Retrieved from https://periodicos.unifap.br/scienceinfocus/article/view/616

Issue

Section

Seções: Matemática, Contexto Escolar e Ensino; Povos Indígenas, Ciências e Saberes; Temática em Foco