Investigative ways in ethnomathematics

perspectives, experiences and theorizations

Authors

  • José Roberto Linhares de Mattos
  • José Sávio Bicho

Keywords:

Mathematics Education, Research in Ethnomathematics, Narrative Interview

Abstract

This narrative interview documents questions related to the investigative pathways in ethnomathe-matics from the virtual dialogue between José Roberto Linhares de Mattos and José Sávio Bicho based on the point of view of the first author. In the period from May to June 2019, the interview was conducted by e-mail, to attend an invitation to publish an interview in Science and Knowledge in Focus. The textualization of the interview highlights a specialized look at the research in ethnomathematics, focusing on perspectives, experiences and theorizations, besides engendering itineraries and looks from the experience, and professional trajectory of pro-fessor and researcher who gave the first interview to the electronic journal of the Licentiate Course in Mathe-matic at the Federal University of Amapá.

Author Biographies

José Roberto Linhares de Mattos

Doutor em Ciências (UFRJ), com realização de um Programa de Pós-Doutoramento em Educação no Instituto de Edu-cação da Universidade de Lisboa (IEUL). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PPGEA/UFRRJ), professor colaborador do Programa de Doutorado em Educação em Ciências e Matemática da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (PPGE-CEM/UFMT) e professor da Universidade Federal Fluminense (UFF).

José Sávio Bicho

Doutor em Educação em Ciências e Matemática (UFMT) e professor da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), Instituto de Ciências Humanas (ICH), lotado no Curso de Licenciatura do Campo.

Published

2025-02-07

How to Cite

Mattos, J. R. L. de, & Bicho, J. S. (2025). Investigative ways in ethnomathematics: perspectives, experiences and theorizations. Science and Knowledge in Focus , 2(1), 49–57. Retrieved from https://periodicos.unifap.br/scienceinfocus/article/view/612

Issue

Section

Seções: Matemática, Contexto Escolar e Ensino; Povos Indígenas, Ciências e Saberes; Temática em Foco