Field education and mathematics teaching for the early years

challenges and possibilities

Authors

Keywords:

Field Education, Mathematics Teaching, Early Years, Ethnomathematics

Abstract

This study examines the connection between Field Education and Mathematics Teaching in the Early Years, dialoguing with the foundations of Ethnomathematics. The objective was to analyze the challenges and possibilities in teaching and learning Mathematics in the early years in the context of Field Education. In this context, the research addresses the tensions and challenges present in Field Education, the continuing education of teachers and the importance of contextualizing mathematics teaching as essential paths. The methodology was based on the analysis of academic productions available in the CAPES Catalog of Theses and Dissertations, with emphasis on documentary research and systematic literature reviews. The results highlighted the importance of valuing the peasant identity, strengthening identity issues of the communities involved and integrating themes related to the reality of the field into teaching. In addition, the research brought significant contributions to future research, expanding the understanding of Field Education and mathematics teaching in rural contexts.

Author Biographies

Ivanete Cardoso, Programa de Pós-graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - PPGEA/UFRRJ.

 

Sandra Maria Nascimento de Mattos, Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, professora da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro e professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - PPGEA.

 

José Roberto Linhares de Mattos, Universidade Federal Fluminense

Pós-doutorado em Educação pela Universidade de Lisboa, professor titular da Universidade Federal Fluminense e professor permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro e do Programa de Doutorado da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC.

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Published

2024-12-31

How to Cite

Cardoso, I., Mattos, S. M. N. de, & Linhares de Mattos, J. R. (2024). Field education and mathematics teaching for the early years: challenges and possibilities. Science and Knowledge in Focus , 7(1), 7–21. Retrieved from https://periodicos.unifap.br/scienceinfocus/article/view/519

Issue

Section

Dossiê: VII Congresso Brasileiro de Etnomatemática - CBEm