Ancestral knowledge in Maruanum
connections with Ethnomathematics
Keywords:
Maruanum, Ethnomathematics, Ancestry, CultureAbstract
This article discusses the beings, knowledge and doings of the Quilombola Community of Santa Luzia do Maruanum, their cultural histories in the state of Amapá, their plots, and the workforce, especially of the women of the community. The objective is to describe the work activity of producing clay pottery by women of the Quilombola Community of Santa Luzia do Maruanum, with its cultural, and spiritual aspects originating from their ancestry. The research methodology used was based on participant observation and conversation circles for data collection, with an ethnomathematical bias on the knowledge and practices of the members of the Quilombola community. With their ancestral wealth and wisdom, the potters of the Maruanum are able to extract from the earth the clay that produces the pottery that is sold for their livelihood. This knowledge can be used in the classroom, particularly in schools that receive students from this community, to aid in teaching and learning.
References
COIROLO, Alícia D. Atividades e tradições dos grupos ceramistas do Maruanum (AP). Notas preliminares. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Belém, Vol. 7, n. 1, p. 71-95, 1991.
COSTA, Célia S. Louceiras do Maruanum (Amapá): Estratégia educativa para a conservação da tradição do criar-saber-fazer ceramista. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2020.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
FERREIRA, Fabrício C. “Desde que me entendi”: Tecendo saberes e fazeres relativos à louça da Comunidade Quilombola do Maruanum, Amapá/AP. Dissertação (Mestrado em Antropologia). Universidade Federal do Pará, Belém, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 68. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
MATTOS, Sandra M. N.; MATTOS, José R. L.; SEEMANN, Jorn; MESQUITA, Mônica. Humanscapes and Ecological Societies: Socio-affective narratives on beings, knowledge, and doings. Revista Eletrônica de Educação Matemática - REVEMAT, Florianópolis, Edição Especial: Antropologias e Educação Matemática: diálogos (im)pertinentes, p. 1-22, Jan./Dez. 2024.
MATTOS, Sandra M. N. Conversando sobre metodologia da pesquisa científica. Porto Alegre: Editora Fi, 2020a.
MATTOS, Sandra M. N. O Sentido da Matemática e a Matemática do Sentido: Aproximações com o programa etnomatemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020b.
MATTOS, Sandra M. N.; MATTOS, José R. L. (2019). Etnomatemática e prática docente indígena: a cultura como eixo integrador. Hipátia, Vol. 4, n. 1, p. 102-115. 2019.
SANTOS, Antonio B. Somos da terra. Piseagrama, n. 12, p. 44-51, 2018.
SANTOS, Antonio B. Colonizações, quilombos: modos e significações. Brasília: UNB, 2015.
SILVA, Romaro A. Apropriação de práticas de numeramento na EJA/Proeja em comunidades quilombolas do estado Amapá - Brasil: A etnomatemática como possibilidade de ensino. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade do Minho. Instituto de Educação, Minho, 2022.
SOARES, Ana Cristina P. M. Religião e festividade no distrito rural do Maruanum. Revista Senso, s. p., 2019.