Etnomatemática e Afetos

Tecendo saberes no encontro entre a emoção e o conhecimento

Authors

Keywords:

Ethnomathematics, Education in the Countryside, Affectivity, Affective Dimension, Teaching Mathematics

Abstract

The objective of this article is to provide a critical review of the most recent research in Ethnomathematics, which relates Rural Education and Affectivity. The analysis seeks to understand the connection between these three axes since the integration between Ethnomathematics and Rural Education and Affectivity occurs when we consider the specific cultural practices of rural communities in the teaching of Mathematics, corroborating with affective environments, taking into account the specific needs of students in the field. The works analyzed were based on the CAPES Dissertation Bank. The results reveal the importance of providing quality education that is aligned with local realities, considering the needs and aspirations of rural subjects, knowing the socioeconomic, cultural and geographic particularities of these communities, thus providing a positive affective environment based on motivation, the engagement and emotional well-being of students, directly impacting the learning process.

 

Author Biographies

Luíza Betânia Gevergi Lacerda, Prefeitura Municipal de Águia Branca

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação Agrícola na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro e professora de Matemática da Educação Básica.                           

Eulina Coutinho Silva do Nascimento, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Engenharia de Sistemas e Computação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, professora titular da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Agrícola e do Programas de Pós-graduação em Matemática em Rede Nacional na mesma instituição.

 

References

BARBOSA, Linlya Natassia Sachs Camerlengo de. Entendimentos a Respeito da Matemática na Educação do Campo: Questões sobre currículo. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2014.

BORBA, Marcelo de Carvalho; SANTOS, Silvana C. Educação matemática: propostas e desafios. EccoS Revista Científica, Vol. 7, n. 2, p. 291-312, 2008.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena, 1997.

D'AMBROSIO, Ubiratan. A Matemática e a Cultura. São Paulo: Ed. da USP, 2005.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Como foi gerado o nome Etnomatemática ou Alustapasivistyselitys. In: FANTINATO, Maria Cecília; FREITAS, Adriano Freitas. (Org.). Etnomatemática: Concepções, dinâmicas e desafios. Jundiaí: Paco Editorial, 2018.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Elo entre tradições e modernidade. Belo Horizonte: Ed. Autêntica, 2019. (Coleção Tendências em Educação Matemática).

D’AMBROSIO, Ubiratan. Prefácio. In: MATTOS, Sandra Maria Nascimento de. O Sentido da Matemática e a Matemática do Sentido: Aproximações com o programa Etnomatemática. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2020. p. 7-10.

KNIJNIK, Gelsa. Educação Matemática, Culturas e Conhecimento na luta pela Terra. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2006.

KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda; GIONGO, Ieda Maria; DUARTE, Claudia Glavam. Etnomatemática em Movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. (Coleção Tendências em Educação Matemática.

LIMA, Gioconda Marisol Luz. Educação do Campo e Educação Matemática: Uma articulação possível. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas) - Instituto de Matemática, Estatística e Física, Universidade Federal do Rio Grande, Santo Antônio da Patrulha, 2019.

MATTOS, Sandra Maria Nascimento de. O Sentido da Matemática e a Matemática do Sentido: Aproximações com o programa Etnomatemática. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2020.

SANTANA, Jorge Alberto dos Santos. Práticas Escolares para Mobilização da Cultura Matemática de Estudantes da EJA por Meio da Etnomatemática. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação de Jovens e Adultos), Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2019.

SILVA, Andre Ribeiro da. Narrativas do Campo: Etnomatemática na formação de educadores das escolas do campo. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Joinville, 2020.

SOUZA, Marcia Regina de. Educação do Campo, Etnomatemática e BNCC: Reflexos de uma formação continuada de professores na construção de orientações curriculares de matemática para os anos finais do Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Federal de Rondônia, Ji-Paraná, 2021.

Published

2024-12-31

How to Cite

Gevergi Lacerda, L. B., & Coutinho Silva do Nascimento, E. (2024). Etnomatemática e Afetos: Tecendo saberes no encontro entre a emoção e o conhecimento. Science and Knowledge in Focus , 7(1), 55–71. Retrieved from https://periodicos.unifap.br/scienceinfocus/article/view/347

Issue

Section

Dossiê: VII Congresso Brasileiro de Etnomatemática - CBEm