Crossings of knowledge and doings: approach to an investigative activity in ethnomathematics in the study of the affine function
Abordagem de uma atividade investigativa em etnomatemática no estudo da função afim
Keywords:
Etnomatemática, Função afim, Rikbaktsa, Saberes e fazeresAbstract
This writing is an experience report whose objective is to share an activity developed in mathematics classes with students of the first year of the technical course in nutrition and dietetics at the Territorial Center for Professional Education of the North Coast and Agreste Baiano (CETEP/LNAB), in Alagoinhas-Bahia. The methodological approach included an investigative activity in Ethnomathematics, proposed by researchers from the Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ), focused on the study of the affine function through the manufacture of flutes used by the Rikbaktsa. This approach not only facilitated the understanding and applicability of knowledge about the affine function, but also promoted reflection on ethnic-racial relations, integrating reading and interpretation of texts as pedagogical tools. The relevance of this activity lies in its ability to stimulate and disseminate a significant educational experience, which encompasses multiple dimensions of research and emphasizes the importance of cultural knowledge and practices in mathematics education. The intersection between mathematics and culture, through ethnomathematics, enriches the learning process, by considering the cultural identities of individuals and their contributions to scientific knowledge. This work highlights the need to value these interactions in the educational sphere, promoting a more inclusive and contextualized education that recognizes and respects cultural diversity. By doing so, the initiative not only broadens students' mathematical understanding but also strengthens their critical and social awareness.
References
AUSUBEL, David P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. Trad. de Lígia Teopisto. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003.
BRASIL. Base Nacional Curricular. Brasília: MEC, 2018.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Uma História Concisa da Matemática no Brasil. Petropólis: Vozes, 2008.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática. Da teoria à prática. Campinas: Papirus, 2009.
DANTE, Luiz Roberto; VIANA, Fernando. Matemática em Contextos: Função afim e função quadrática. 1. ed. São Paulo: Ática, 2020.
DEMO, Pedro. Introdução à Metodologia da Ciência. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1985.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
HOOKS, Bell. Ensinando a Transgredir: Educação como prática da liberdade. Trad. de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
MATTOS, José Roberto Linhares de; POLEGATTI, Geraldo Aparecido. Um encontro etnomatemático na educação escolar indígena: a função das flautas dos Rikbaktsa. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2013, 11. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2013. p. 1-12.
SANTOS, Raimundo Washington dos. Empreendedorismo e Educação Empreendedora Multicultural: uma experiência docente em sala de aula universitária. In: CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. (Org.). Direitos Linguísticos e outras narrativas de direitos negados. Aracaju: Ed. Criação, 2022. p. 235-252
SOUZA, Tânia Pinto dos Santos. A importância do fazer pedagógico sob o viés progressista. In: CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. (Org.). Direitos Linguísticos e outras Narrativas de Direitos Negados. Aracaju: Ed. Criação, 2022. p. 269-285