Thematic unit geometry and ethnomathematics possibilities for the fourth year of elementary school

Authors

Keywords:

Geometry, Ethnomathematics, Elementary school, Fourth year, Affective reactions

Abstract

This paper analyzes the ethnomathematical possibilities regarding the thematic unit “geometry” developed in the fourth year of elementary school I. In order to find ethnomathematical possibilities that combine culture, meaningful learning, and prior knowledge, we present some questions contained in the network diagnostic assessment of the city of Rio de Janeiro, which generated discomfort for fourth-year children. The network diagnostic assessment is a bimonthly assessment, prepared by the municipal education department. Theoretically, we dialogued with Lorenzato (2010), Smole and Diniz (2007), D’Ambrosio (2011), and Mattos (2020a), among others, who helped us in our analyses. We understand that the thematic unit “geometry”, contained in the BNCC (2018), is an aspect that is in a movement to advance in its visibility, both in teaching and learning. This mathematical knowledge helps in the recognition of the physical world, in the recognition of space and shapes and in the development of geometric thinking in the children in question. We conclude that the Ethnomathematics Program is one of the paths that seeks to act on previous knowledge, transforming it into new knowledge in a more pleasurable way, acting on the affective reactions of pleasant tones.

Author Biography

Sandra Maria Nascimento de Mattos , Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com intercâmbio na Universidade Católica Portuguesa do Porto, Portugal. Professora do quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro e professora do município do Rio de Janeiro. Vice-diretora da regional Amapá da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Membro do Comité Latinoamericano de Matemática Educativa - Clame.

References

AUSUBEL, David P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. Trad. de Ligia Teopisto. Lisboa: Plántano Edições Técnicas, 2000.

BRASIL. Portaria no 867 de 4 de julho de 2012. Diário Oficial da União no 129, Brasília, 05 de julho de 2012, Seção 1.

BRASIL. Pacto Nacional de Alfabetização na Idade Certa: Documento orientador. Brasília, 2017.

BRASIL. MEC. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Decreto no 9.765 de 11 de abril de 2019. Diário Oficial da União, Brasília, 11 de abril de 2019. Edição extra. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/d9765.htm, Acesso em: 10 out. 2024.

CÂNDIDO, Patrícia T. Comunicação em matemática. In: SMOLE, Kátia S.; DINIZ, Maria I. (Org.). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2007. p.15-28.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Como foi gerado o nome etnomatemática ou alustapasivistykselitys. In: FANTINATO, Maria C. C. B.; Vargas, Adriano. (Org.). Etnomatemática: concepções, dinâmicas e desafios. São Paulo: Paco, 2018. p. 21-30.

D’AMBROSIO, Ubiratan. A educação matemática e o estado do mundo: desafios. Em Aberto, v. 27, n. 91, p. 157-169, 2014.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

DANYLUK, Ocsana S. Um Estudo sobre o significado da Alfabetização Matemática. Dissertação (Mestrado em Educação) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 1988.

FLORES, Claudia R.; WAGNER, Débora R.; BURATTO, Ivone C. F. Pesquisa em visualização na educação matemática: conceitos, tendências e perspectivas. Educação Matemática Pesquisa, v. 14, n. 1, p. 31-45, 2012.

FLORES, Claudia R. Olhar, Saber, Representar: Ensaios sobre a representação em perspectiva. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.

HELDER, Raimundo. Como fazer análise documental. Porto: Universidade de Algarve, 2006.

KALEFF, Ana Maria M. R. Tomando o Ensino da Geometria em Nossas Mãos. Educação Matemática em Revista, n. 2, p. 19-25, 1994.

KNIJNIK, Gelsa. A ordem do discurso da matemática escolar e jogos de linguagem de outras formas de vida. Perspectivas da Educação Matemática, v. 10, n. 22, Seção Temática, p. 45-64, 2018.

LORENZATO, Sergio A. Para aprender matemática. São Paulo: Autores Associados, 2010.

LORENZATO, Sérgio A. Por que não ensinar Geometria? Educação Matemática em Revista, n. 4, p. 3-13, 1995.

LOWRIE, Tom; LOGAN, Tracy; RAMFUL, Ajay. Visuospatial training improves elementary students’ mathematics performance. British Journal of Educational Psychology, v. 87, n. 2, p. 170-186, 2017.

MATTOS, Sandra Maria Nascimento de. O Sentido da Matemática e a Matemática do Sentido: Aproximações com o programa etnomatemática. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2020a.

MATTOS, Sandra Maria Nascimento de. Conversando sobre metodologia da pesquisa científica. Porto Alegre: Editora Fi, 2020b.

MATTOS, Sandra Maria Nascimento de; MATTOS, José Roberto Linhares. Etnomatemática e prática docente indígena: a cultura como eixo integrador. Hipátia, v. 4, n. 1, p. 102-115, 2019.

NACARATO, Adair M.; PASSOS, Cármen Lucia B. A Geometria nas Séries Iniciais: Uma análise sob a perspectiva da prática pedagógica e da formação de professores. São Carlos: EdUSFCar, 2003.

NACARATO, Adair M.; PASSOS, Cármen Lucia B.; GRANDO, Regina C. Organização do trabalho pedagógico para a alfabetização matemática. In: BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Organização do trabalho pedagógico. Brasília: MEC, 2014. p. 6-26. (Caderno 1).

SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristovão Domingos; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira De História & Ciências Sociais, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2009.

SANTOS, Anderson Oramisio; OLIVEIRA, Guilherme Saramago. A prática pedagógica em geometria nos primeiros anos do ensino fundamental: construindo significados. Revista Valore, v. 3, n. 1, p. 388-407, 2018.

SMOLE, Katia Stocco; DINIZ, Maria Ignez. Ler e aprender matemática. In: SMOLE, Katia Stocco; DINIZ, Maria Ignez. (Org.). Ler, Escrever e Resolver Problemas: Habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegra: Artmed, 2007. p. 69-86.

Published

2024-12-31

How to Cite

Nascimento de Mattos , S. M. (2024). Thematic unit geometry and ethnomathematics possibilities for the fourth year of elementary school. Science and Knowledge in Focus , 7(1), 122–136. Retrieved from https://periodicos.unifap.br/scienceinfocus/article/view/319

Issue

Section

Dossiê: VII Congresso Brasileiro de Etnomatemática - CBEm