A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW ON THE RELATIONSHIP BETWEEN ETHNOMATHEMATICS AND ENTREPRENEURSHIP THROUGH AÇAI BEATERS
What does scientific research say?
Keywords:
Açaí blender. Entrepreneurship. Ethnomathematics.Abstract
This article addresses the integration of Ethnomathematics in the entrepreneurial activity of the açaí batter as a strategy to make the teaching of Mathematics more relevant and meaningful for students. The research arose from the need to provide practical support to deal with students' mathematical difficulties in a practical and contextualized way. In order to contribute to the reflection on a pedagogical practice that is more contextualized with the student's reality, this article sought to carry out a bibliographical research that highlights the importance of Ethnomathematics in the student's daily life and supports the development of an interdisciplinary proposal for pedagogical practice, promoting a deeper and more applied understanding in the teaching of mathematics. The focus of this research is on incorporating the activities of açaí beaters as an element of reflection, using bibliographical research related to the practices of this group. The research methodology involves a qualitative exploratory approach, using bibliographical research using the keywords: açaí batter, Ethnomathematics and entrepreneurship. The results highlight the importance of Ethnomathematics in the educational context, enabling students to understand mathematical concepts with several other concepts from disciplines that are integrated with a situation in their local culture. This study establishes a starting point that encourages educators to adopt a teaching practice that is more meaningful to the student, making them more participative and protagonists in the construction of their knowledge; as well as encouraging more researchers to search for scientific work capable of improving the analyzes carried out within this study context.
References
BEZERRA, V. S. Planejando uma batedeira de açaí. Macapá: Embrapa Amapá, 2011.
BRASIL. Parecer nº 11 de 30 de junho de 2009. Diário Oficial da União, no 18, Brasília, 25 de agosto de 2009, Seção 1, p. 8.
BRASILAGRO. Extrativismo vegetal fica estável, mas operação em grandes empresas cresce, 2023. Disponível em: https://www.brasilagro.com.br/conteudo/extrativismo-vegetal-fica-estavel-mas-operacao-em-grandes-empresas-cresce.html . Acesso em: 09/10/2023.
CARVALHO, L. M. G. de. Diagnóstico da cadeia produtiva do açaí e aspectos socioeconômicos dos batedores no município de Laranjal do Jari – AP. Laranjal do Jari: Biblioteca Institucional IFAP, 2022.
CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, R. Metodologia científica. 3.ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: a arte ou técnica de explicar ou conhecer. 5.ed. São Paulo: Ática, 1998.
D'AMBROSIO, U. O programa etnomatemática como uma proposta de reconhecimento de outras formas culturais. Yupana. Revista de Educación Matemática de la UNL, 2005, p. 63-71.
D'AMBROSIO, U. Educação Matemática: Da Teoria à Prática. 17. ed. Campinas: Papirus, 2009.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
ECODEBATE. Polinização do açaí pode aumentar a produção em até 40%, 2014. Disponível em: http://www.ecodebate.com.br/2014/09/03/polinizacao-do-acai-pode-aumentar-a-producao-em-ate-40/. Acesso em: 10/08/2023.
EMBRAPA. Açaí: Debulha, 2021. Disponível em: https://www.embrapa.br/en/agencia-de-informacao-tecnologica/cultivos/acai/pos-producao/tecnologia-pos-colheita/debulha . Acesso em: 15/08/2023.
ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa Qualitativa em Educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010.
FREDDO, A. L. F. Açaí. Companhia Nacional de Abastecimento. Boletim da Sociobiodiversidade, v. 2, n. 4. Brasília: Conab, 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FURTADO, J. L. C. et al. Fatores determinantes na formação de preço do litro do açaí. CONGRESSO USP DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA EM CONTABILIDADE, 17., 2020. Anais [...]. São Paulo, jul. 2020.
GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GLAMOUR. Boletim informativo, 2020. Disponível: https://encurtador.com.br/6bbDp. Acesso em: 12/08/2023.
LIMA, E. L.; CARVALHO, P. C. P.; WAGNER, E.; MORGADO, A. C. Temas e Problemas. 3. ed. Rio de Janeiro: SBM, 2010.
LOURINHO, D. de S.; OLIVEIRA, R. R. de. Glossário terminológico do açaí: uma perspectiva socioterminológica. UFPA: Abaetetuba, 2017.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017, p. 56.
MELO, M. V. de S. Educação e aplicação da função polinomial do 1º grau: Uma metodologia de ensino com batedores de açaí no município de Barcarena-PA. UFPA: Abaetetuba, 2022, p. 26.
MONGABAY. Demanda global por açaí está destruindo as florestas de várzea da Amazônia, 2021. Disponível em: https://brasil.mongabay.com/2021/09/demanda-global-por-acai-esta-destruindo-as-florestas-de-varzea-da-amazonia/ . Acesso em: 12/08/2023.
NOGUEIRA, O. L.; FIGUEIRÊDO, F. J. C; MÜLLER, A. A. Açaí. 1. ed. Belém: Embrapa Amazônia Oriental, 2005, p. 90.
PINTEREST. Mulher amassando açaí com peneiras. Disponível em: https://i.pinimg.com/736x/11/7c/35/117c353662f22fe0a7ee569d44240390.jpg . Acesso em: 13/12/2023.
QUARESMA, A. P.; EULER, A. M. C. Açaí, mais que um fruto, símbolo da cultura alimentar e bioeconomia da Amazônia. In: VASCONCELOS, M. B. De G. Bioeconomia e o mercado dos produtos florestais não madeireiros: desafios e possibilidades. São Paulo: Synergia Consultoria, 2023, v.5, p.74-99. Disponível em: http://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/infoteca/handle/doc/1155560 . Acesso em: 02 fev. 2025.
RIBEIRO, F. R. História e Memória: leituras sobre o trabalho com o açaí e suas transformações. Dissertação (Mestrado. Programa de Pós-Graduação em História Social da Amazônia) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2016.
SANCHEZ, J. N. G. Dificuldades de aprendizagem e Intervenção Psicopedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2004.
SANTOS, G. P. R. O Perfil de Produção dos Batedores Artesanais de Açaí do Município de Belém-Pará. Mestrado (Dissertação em Engenharia Industrial) - Industrial do Instituto de Tecnologia, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019.
SOUSA, E. F. P.; BICHO, S. Lata, saca e basqueta: medidas não padronizadas utilizadas na extração e comercialização de açaí em uma comunidade campesina do Sudeste Paraense. Ensino da Matemática em Debate, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 147-161, 2023.
SOUSA, S. G. A. de; WANDELLI, E. V.; ARAÚJO, M. I. de. Sistemas agroflorestais para a agricultura familiar. 1. ed. Manaus: Embrapa Amazônia Ocidental, 2019.
STEBAN, M. P. S. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010, p. 127.
VASCONCELOS, M. A. M. de; GALEÃO, R. R.; CARVALHO, A. V.; NASCIMENTO, V. Práticas de Colheita e Manuseio do Açaí. 1. ed. Belém: Embrapa Amazônia Oriental, 2006.